صداپیشه ها و صداگذاری هنرمندانه ی انیمیشن وندل و وایلد

صداپیشه ها و صداگذاری هنرمندانه ی انیمیشن وندل و وایلد
زمان مطالعه: 6 دقیقه
0
(0)

از چهره های واقعی تا کاراکترهای کارتونی

برای متولدین دهه های هفتاد و هشتاد، انیمیشن های دوبله شده توسط گروه دوبله ی گلوری، یکی از بهترین نوستالژی ها و خاطرات دوران کودکی است. کمپانی هیولاها، عصر یخبندان و چندین و چند انیمیشن دیگر که غیر از داستان سرگرم کننده و جذابی که داشتند، با دوبله های منحصر به فردشان در ذهن ما ماندگار شده اند.

اگر نگاه کلی تری داشته باشیم، تاثیر صداگذاری در انیمیشن بسیار زیاد و مهم است. به جز چند کارتون معروف و بدون دیالوگ مانند تام و جری و پلنگ صورتی، ما اغلب کارتون ها و شخصیت های انیمیشنی را به لطف صداگذاری آن ها به یاد می آوریم. گرچه همان کارتون های بدون دیالوگ نیز موسیقی خاص و به یاد ماندنی داشتند که قطعا در ذهن بسیاری از طرفدارانشان ماندگار شده است.

اگرچه تعداد خیلی کمی از ما انیمیشن های خارجی را با صدای اصلی آن ها میبینیم، ولی اگر حوصله ی دنبال کردن زیرنویس را داشته باشید یا زبان انگلیسی شما قوی باشد و این انیمیشن ها را بدون دوبله ی فارسی ببینید، متوجه می شوید که صداپیشه ی هر کاراکتر طوری انتخاب شده که انگار این تن و لحن واقعا متعلق به همان شخصیت کارتونی است و هیچ انسانی در تولید این صوت و لحن دخالت نداشته است. در واقع انتخاب صداپیشه ها و صداگذاری برای یک انیمیشن یکی از مهمترین مراحل ساخت آن به شمار می آید که می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت و یا عدم موفقیت آن در گیشه داشته باشد.

یکی از جدیدترین انیمیشن های نتفلیکس در 2022 به نام وندل و وایلد (Wendell & Wild) گروهی از بازیگران با استعداد و شناخته شده را پشت شخصیت های رنگارنگ خود به نمایش گذاشته است. این انیمیشن توسط کارگردان مشهور فیلم کابوس پیش از کریسمس، هنری سلیک، ساخته شده است.

وندل و وایلد داستان کت الیوت، دختر یتیمی را روایت می کند که از زمان مرگ والدینش زندگی پر دردسری را سپری می کند. هنگامی که او به زادگاهش باز می گردد، به عنوان یک دوشیزه جهنمی مشخص می شود، کسی که قادر به احضار شیاطین به سرزمین زنده ها است. کت فریب داده می شود تا با وعده بازگرداندن والدینش به زندگی، وندل و وایلد را احضار کند.  این انیمیشن دارای مجموعه بزرگی از بازیگران با سابقه ی انیمیشن و لایو اکشن است. به این ترتیب، هر صداپیشه تجارب قبلی دارد که آن‌ها را بیشتر برای نقش‌هایشان مناسب می‌کند. نکته ای که برای خود من جالب بود، شباهت ظاهری صدا پیشه ها با کاراکترها بود. در این مقاله ی یلووال مدیا نگاهی داریم به تمام شخصیت‌های هنری سلیک، وندل و وایلد، و اینکه صداپیشه های این نقش‌ها در زندگی واقعی چگونه هستند.

سر طاس و چشم های مشکی

کیگان-مایکل کی صداپیشگی کاراکتر وندل را بر عهده دارد، شخصیت جدی‌تر شیاطین در Wendell & Wild که می‌خواهند برای ساختن کارناوال پول جمع کنند. مایکل بیشتر به عنوان خالق و بازیگر نمایش تلویزیونی طنز Key & Peele در کنار جردن پیل شناخته می شود.  این زوج همچنین در  Mad TV و فیلم های Keanu و داستان اسباب بازی های 4 با هم کار کرده اند. مایکل همچنین در نقش جاش اسکینر در فیلم  Schmigadoon! بازی کرده است که برای او نامزدی جوایز تلویزیونی انجمن منتقدان هالیوود را برای بهترین بازیگر مرد به ارمغان آورد. در حال حاضر او به عنوان شخصیت رید استرلینگ در Hulu’s Reboot نقش آفرینی می کند.

کاراکتر وندل
کاراکتر وندل

سیاه پوستی با مدل موی مثلثی

جردن پیل صداپیشگی وایلد را بر عهده دارد، شخصیت احمق تر و بامزه تر شیطانی. پیل در برنامه کمدی تلویزیونی Key & Peele در کنار کیگان-مایکل کی نقش آفرینی کرد و در ساخت فیلم The Last O.G و بازگشت The Twilight Zone در سال 2019 مشارکت داشت. در سال‌های اخیر، پیل به خاطر نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های ترسناک مانند Get Out، Us، و Nope شهرت بیشتری پیدا کرده است و که برای او جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را به ارمغان آورده اند.

کاراکتر وایلد
کاراکتر وایلد

دختری با موهای سیاه رنگ فر

لیریک راس صداپیشگی کت الیوت، شخصیت اصلی وندل و وایلد را بر عهده دارد که وندل و وایلد را به سرزمین زنده‌ها فرا می‌خواند، در حالی که تلاش می‌کند با گذشته‌اش و نقش جدیدش به عنوان دوشیزه جهنمی مقابله کند. راس بیشتر به خاطر حضور در نقش دژا پیرسون، دخترخوانده رندال و بث پیرسون، بخشی از بازیگران سریال این ما هستیم (This Is Us) شناخته شده است. راس همچنین نقش‌های کوچکی در فیلم‌های راجرز پارک و کانال استریت داشته است. او همچنین قرار است نقشی را که در حال حاضر فاش نشده در نمایش قلب آهنین MCU بازی کند.

دژا پیرسون
دژا پیرسون

چهره ی جدی یک زن سیاهپوست

آنجلا باست صداپیشگی شخصیت خواهر هلی، معلم مدرسه کت را بر عهده دارد. باست در نقش تینا ترنر در «چه ربطی به عشق دارد؟» در سال 1993 به موفقیت دست یافت و از آن زمان، او در فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی زیادی مانند Olympus Has Fallen، و American Horry Story: Coven بازی کرده است که مورد آخر برای او نامزدی جایزه Primetime Emmy برای بهترین بازیگر نقش اول زن در یک سریال یا فیلم تلویزیونی را به همراه داشت. در حال حاضر، باست در 9-1-1 نقش آتنا گرانت نش را بازی می کند و قرار است نقش ملکه راموندا را در فیلم Black Panther: Wakanda Forever را دوباره ایفا کند.

چهره ی مهربان صداپیشه ی یک شرور

جیمز هونگ صداپیشگی پدر بستز، مدیر متقلب مدرسه کت در وندل و وایلد را بر عهده دارد. تا سال 2022 هنگ بیش از 650 فیلم سینمایی و تلویزیونی در کارنامه ی خود دارد که او را به یکی از پرکارترین بازیگران تمام دوران ها تبدیل کرده است. برخی از نقش‌های برجسته‌تر او عبارتند از: کان در محله چینی‌ها، هانیبال چو در بلید رانر اثر ریدلی اسکات، نقش اول در اپیزود سینفلد «رستوران چینی» و گونگ گونگ در «همه‌چیز همه‌جا همه به یکباره».

چشمان غمگین و کشیده ی سام

سام زلایا صداپیشگی رائول کوکولوتل، دانش آموز تراجنسیتی در وندل اند وایلد را بر عهده دارد که با کت در مدرسه جدیدش دوست می شود. در سال 2022، زلایا در فیلم کوتاه Poppets در کنار هاوا کارواخال و بیلی هرینگ نقش آفرینی کرده است. به غیر از آن، Wendell & Wild تنها پروژه ای است که زلایا در آن حضور داشته است.

سام زلایا
سام زلایا

تامارا و یک بینی فندقی

تامارا اسمارت صداپیشگی سیوبهان کلاکسون، همکلاسی مهربان اما نیازمند کت و دختر ایرمگارد و لین کلاکسون، شروران اصلی وندل و وایلد را به عهده دارد. اسمارت اولین بازی خود را در نقش انید نایت شید، یکی از شخصیت های اصلی فیلم بدترین جادوگر CBBC ایفا کرد. پس از آن او در نقش های لوئیز فولچی در آیا از تاریکی می ترسی، جولیت باتلر در آرتمیس فاول و جید وسکر در رزیدنت ایول نتفلیکس ایفای نقش کرده است.

صدای یک غول شرور

وینگ ریمز صداپیشگی بوفالو بلزر، پدر وندل و وایلد و فرمانروای عالم اموات را بر عهده دارد. ریمز بیشتر برای نقش‌هایش در فیلم‌هایی مانند طلوع مردگان، عامه پسند و سریال Mission: Impossible شناخته می‌شود. در حوزه ی انیمیشن، ریمز صداپیشگی شخصیت Cobra Bubbles در Lilo & Stitch و اسپین‌آف‌های مختلف آن را بر عهده داشته است.

 

قصه ی غم انگیز یک تنهایی

یکی از چیزهای مهمی که من را در مورد داستان هیجان زده کرد این بود که شخصیت اصلی، کت، بود. این یک داستان در مورد شخصی است که ما معمولاً به او توجه نمی کنیم، یا شخصی که گاهی اوقات فعالانه نادیده می گیریم. عنصر کلیدی دیگر برای من ماهیت انیمیشن استاپ موشن است. وقتی به انیمیشن فکر می کنیم، به کودکان فکر می کنیم، اما موضوع بسیار عمیقی در این داستان در مورد غم و اندوه و نحوه برخورد ما با از دست دادن وجود دارد، و تکه هایی از ما که به نظر می رسد با مرگ عزیزانمان گم می شوند. مکانیسم‌های مقابله‌ای مختلفی که برای پر کردن آن فضاها ایجاد می‌کنیم.

 

چقدر این پست مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

0 دیدگاه